Me gusta España / Deel 3: Barcelona

maandag 13 april 2015


Inmiddels ben ik alweer dik twee weken thuis uit Barcelona. Soms schrik ik er echt van hoe snel de tijd gaat. In het vorige deel van mijn reisverslag vertelde ik jullie over mijn dagen met José in Tarragona over de avontuurlijke tocht die wij maakten naar de bergen van Monserrat. Hopelijk hebben jullie nog niet genoeg van mijn verhalen, want vandaag vertel ik over mijn laatste dagen in Spanje die ik doorbracht in prachtig Barcelona.



Nadat we die avond pas laat terugkwamen in Tarragona zijn we snel gaan slapen. De volgende ochtend was het voor mij namelijk al vroeg tijd om te vertrekken naar Barcelona. Op het station van Tarragona moest ik afscheid nemen van José. Lieve José, als je dit leest: Nogmaals dankjewel voor de fantastische vier dagen met jou in je mooie stadje en tot snel! <3



In Barcelona wachtte me een nieuw avontuur, want voor het eerst zou ik echt alleen reizen. Stiekem vond ik mezelf echt een vrouw van de wereld en reuze stoer, maar spannend was het wel! Ik was nog nooit eerder alleen op reis geweest en was er helemaal niet zo zeker van of het leuk zou vinden om alleen te reizen. Achteraf kan ik zeggen dat ik het heerlijk vond, ik kan het iedereen aanbevelen. Lekker ronddwalen, mensen kijken, zelf je eigen route uitstippelen, zelf bepalen waar en wanneer je wilt eten. Helemaal niet verkeerd! En zeg nou eerlijk, als je reist met vrienden of je geliefde heb je minder behoefte in een gesprek met vreemden. Terwijl dit juist zo leuk kan zijn! Ik heb in twee dagen tijd verschillende gesprekken gehad met onbekende mensen en de meest interessante verhalen gehoord.

Maar terug naar Barcelona. Eenmaal aangekomen ben ik snel op zoek gegaan naar mijn hotel. Ik sliep in een groot hotel wat net iets verder buiten het hart van de stad lag. Helemaal niet erg, want binnen een kwartier was ik vanaf de Rambla met de metro bij mijn hotel. In het hotel had ik een nette tweepersoonskamer. Omdat ik maar alleen was voelde dit natuurlijk wel als luxe, een tweepersoonsbed voor mij alleen HA! Ik nam even de tijd om rustig mijn koffer uit te pakken en me om te kleden. Toen was het tijd om te vertrekken richting het strand voor een bijzondere afspraakje. 




Op het strand van Barcelona had ik namelijk afgesproken met een goede vriendin. Zij was -hoe toevallig- tegelijkertijd met mij in Barcelona voor een stedentripje met haar ouders. Zodra we dit wisten hadden we natuurlijk al in ons hoofd om elkaar daar eventjes te treffen. Want hoe cool is het om elkaar 'toevallig' te treffen in Barcelona en samen koffie te drinken? Of ons plannetje ging lukken was nog wel even spannend, omdat zij die dag weer terug naar Nederland vloog. Gelukkig voor ons lukte het die dag toch allemaal. Omdat het prachtig weer was spraken we af bij het strand. Daar hebben we een stuk gewandeld langs de boulevard en natuurlijk onze welverdiende koffie gedronken.






Na deze té leuke ontmoeting scheidde onze wegen weer en besloot ik richting Park Güell te gaan. Helaas was de wachttijd te lang om echt naar binnen te gaan, maar ik vond het ook al erg de moeite waard om gewoon door het vrij toegankelijke deel van het park te wandelen. Het park is ontzettend groen, heeft mooie kronkelpaadjes en langs mijn route kwam ik een aantal prachtige gebouwen tegen. Het gebruik van het vele mozaïek is echt heel mooi. De volgende keer wil ik dan ook zeker de rest van het park zien! Het is dan wel echt een aanrader om je tickets vooraf te kopen.








Op mijn weg terug naar beneden kwam ik langs de vele toeristenwinkeltjes waar ze prachtige dromenvangers van mozaïek verkochten. Al die kleurtjes zijn zó leuk!



Ik lunchte in een superklein café waar ze echt de lekkerste broodjes verkochten. Volgens mij had ik al eerder gezegd dat ze in Spanje enorm goed zijn met vleeswaren. Dit was ook weer echt genieten. Helaas snappen ze minder goed hoe ze cappuccino moeten maken, dus als je echt goeie koffie wilt kun je nog het best naar de Starbucks.



Na de lunch ging ik op weg naar Camp Nou, het voetbalstadion van FC Barcelona. Ik wilde hier als voetballiefhebber ontzettend graag kijken. Vanwege de indrukwekkende geschiedenis van deze prachtige club is het bezoeken van het stadion eigenlijk voor iedereen de moeite waard en hoef je geen voetbalfan te zijn om hiervan onder de indruk te zijn. 





Te schattig dit! Het jongetje was helemaal gelukkig.




Hier ging mijn hartje echt wel even harder van kloppen, hoe groot is dit!


Bij binnentreden van het stadion voelt het alsof je heilige grond betreedt. Het stadion is enorm, er kunnen maar liefst 99.000 mensen in. Maar dat is niet het enige wat het stadion zo indrukwekkend maakt. De mensen hier vereren de club en de spelers echt alsof het een geloof is. Het leeft zó enorm onder het bevolking, dat kunnen wij ons in Nederland niet voorstellen. Tijdens de tour door het stadion kom je alles te weten over de rijke geschiedenis, de vele overwinningen en belangrijke spelers voor de club. Grappig vond ik het om te zien hoeveel Nederlanders belangrijk zijn geweest voor FC Barcelona. Ik kan nog uren volpraten over het stadion, maar ik zal het jullie besparen. Ik raad jullie in ieder geval aan om absoluut een bezoekje aan het stadion te brengen als je ooit in de buurt bent. Zo, nu hou ik erover op ;-)


Alleen nog even een selfie bij verlaten van het stadion. Moe maar voldaan!


Die avond ging ik nog even naar de Rambla en bracht ik een bezoekje aan 'Mercat de la Boqueria', de prachtige oude markthallen waar je allerlei soorten groenten, fruit, vlees, vis en andere lekkernijen aantreft. De markthallen zijn een echte bezienswaardigheid. Het is een kleurrijk geheel en het is er altijd druk en levendig met een mengelmoes van locals en toeristen.




Na het bezoek aan de markt was ik zelf ook wel toe aan eten en ben ik op een terras neergeploft. Ik koos voor heerlijk comfortfood; een mediterraanse hamburger met courgette en geitenkaas en nam er een lekker glas wijn bij. 





Pff, wat voel je zo'n glas in je benen na een lange dag zeg! Na het eten ben ik dan ook direct terug gegaan naar het hotel en ben ik lekker vroeg in bed gekropen.




De volgende dag begon ik met een bezoekje aan de Sagrada Familia. Dit kan natuurlijk niet ontbreken als je in Barcelona bent. Ik had vooraf kaarten gekocht en was er al vroeg, om 09.00 uur. Het voordeel van online je kaarten kopen is groot, het scheelt je zo 2 uren in de rij staan! Binnen was het nog relatief rustig, dus ik kon op mijn gemak het reusachtige bouwwerk bezichtigen. 







Ik was zwaar onder de indruk. De bouw van de Sagrada Familia is begonnen in 1882 en de voorspelling is dat de kerk in 2026 klaar zal zijn. Dit is natuurlijk een bizar lange tijd, maar als je de kerk gaat bezichtigen dan snap je direct waarom. Gaudi heeft zich voor de bouw van deze kerk laten inspireren door de natuur. Dit zie je terug in de gebruikte vormen en ook in vele kleine details. Facinerend zijn de enorme pilaren die samen met het plafond zo zijn vormgegeven dat het lijkt alsof je onder de palmbomen staat.




Ik kan ook uren kijken naar het prachtige glas-in-lood, wat zorgt voor een bijzondere lichtinval. 





Ik vond de kerk zo bijzonder dat ik er bijna de hele ochtend heb doorgebracht. Ik had gekozen voor een audio-guide en liep dus als echte toerist met een koptelefoontje door de kerk om alles te leren over het gebouw. 









In de middag lunchte ik op aanraden van José bij 100 Montaditos, een tentje waar alle broodjes maar 1 of 2 euro kostte en je kon kiezen uit 100 dingen. Erg leuk! 




Daarna kwam de Sephora op mijn pad en kon ik het natuurlijk niet laten om hier even naar binnen te gaan. Tijdens mijn bezoekje aan Parijs afgelopen december kocht ik een Urban Decay Naked 2 palette. Sindsdien ben ik helemaal verkocht en wilde ik mijn Urban Decay collectie graag uitbreiden! Ik heb me uitgebreid laten voorlichten over de producten en een visagist van het merk was zo lief om me helemaal op te maken, yeah! Ze liet me zien welke producten het beste bij me pasten en hoe ik ze het beste kon gebruiken. Een uur later, veel wijzer en met een lege portemonnee stapte ik heel gelukkig naar buiten. Binnenkort komt er een shoplog van mijn aankopen online en natuurlijk zal ik ze nog uitgebreid reviewen.

Na dit uurtje ontspannen wandelde ik verder door de stad op zoek naar Casa Mila. Op mijn route (ik verdwaal continue dus dan zie je veel meer) kwam ik nog langs een aantal mooie plekjes. 










Casa Mila wederom een bekend werk van Gaudi. Dit gebouw was een appartementengebouw en ligt aan de Passeig de Gràcia, de duurste winkelstraat van Barcelona. 





Helaas zorgde de grauwe luchten ervoor dat de prachtige kleuren van het gebouw niet op zijn mooist uitkwamen. Omdat het weer verder op de dag steeds slechter werd besloot ik later die middag richting de haven te gaan. 




Heerlijk om in een stortbui op de kade te lopen, not! Maar ik had een doel; 'L Aquarium. Ik ben gek op de onderwaterwereld. Sinds een jaar doe ik aan Scuba-duiken en vorig jaar heb ik hierin mijn eerste brevet gehaald. Het leek me dan ook heel leuk, en gezien het weer ook zeker passend, om naar het grootste Aquarium van Europa te gaan. I did it! En het was erg tof! Het aquarium heeft 35 bassins die allemaal een ander zeegebied simuleren. Er zijn in totaal wel 11.000 verschillende vissen te vinden. Het leukste vond ik een tachtig meter lange tunnel die door een bassin heen liep. Om je heen zie je de grootste haaien zwemmen, aaaah! Blij dat ze achter glas zaten, want het waren echt niet allemaal lieverdjes haha. Helaas was mijn camera leeg (goeie timing), dus de foto's zijn gemaakt met mijn telefoon.






Ik maakte ook nog een selfie in het aquarium. De kwaliteit is echt slecht, sorry hiervoor, maar op de foto kun je ongeveer zien hoe ik eerder die dag was opgemaakt door de visagist van Urban Decay.


Toen ik uit het aquarium kwam werd het al langzaam donker, wat betekende dat mijn laatste uurtjes in Barcelona waren aangebroken. Ik heb heerlijke tapas gegeten in een iniemienie tapasbar, nog wat leuke souvernirtjes gekocht en een laatste bezoekje gebracht aan de Rambla. Daarna was het tijd om terug te gaan naar het hotel om mijn koffer in te pakken.




Terug in het hotel kreeg ik via de telefoon het verschrikkelijke nieuws dat er eerder die dag een vliegtuig uit Barcelona was neergestort in de Franse Alpen. Bah, wat een ontzettend naar bericht! Inmiddels weten we natuurlijk wat de oorzaak is geweest van dit ongeluk en is het verhaal eigenlijk alleen maar triester geworden. Maar op het moment dat ik het nieuws hoorde maakte het verhaal al een diepe indruk en komt het opeens ook wel erg dichtbij. De dag erop vloog ik terug naar Nederland en dan is het best een raar gevoel dat je over de plek vliegt waar een dag eerder het vliegtuig uit de lucht raakte. Eigenlijk onwerkelijk. In gedachten heb ik tijdens de vlucht veel stilgestaan bij de nabestaanden. 


Na een erg rare vlucht landde we gelukkig veilig op Schiphol en was ik blij om weer terug te zijn in Nederland. Ik had m'n lieve vriendje natuurlijk erg gemist en kon niet wachten om mijn poekies weer te knuffelen. Ik heb een heerlijke reis gehad en heb ontzettend veel meegemaakt in die paar dagen. Dingen die ik stuk voor stuk absoluut ga herinneren als geluksmomentjes! Bij thuiskomst wachtte me nog een verrassing, mijn vriend moest namelijk de volgende dag voor twee dagen richting Deventer voor werk. In principe niet zo'n leuke verrassing natuurlijk, maar gelukkig kon ik mee. Zo kwamen er onverwachts nog twee dagen vakantie bij en had ik tijdens die dagen mooi de tijd om verder te experimenteren met mijn camera. Welke mooie plaatjes ik daar schoot zien jullie binnenkort.


Hopelijk vonden jullie het leuk over mijn avonturen in Spanje te lezen. Het verhaal plus de foto's is veel langer geworden dan mijn bedoeling was, maar ik had ook echt ontzettend veel te vertellen. Bonuspunten voor degenen die alles hebben gelezen!


Liefs,
Carolien





5 opmerkingen :

  1. Wat een super leuke foto's! Ik ben zelf ook in Barcelona geweest en het heeft veel indruk op mij gemaakt. Wat een prachtige stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, mooie foto's! Ik vind Barcelona heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ding ding ding: bonuspunten behaald! En met gemak, want wat heerlijk om ook je Barcelona dagen terug te kunnen lezen. Wat een prachtige foto's ook, wederom! Een te gekke trip: het was ook te leuk om elkaar zo op het strand te zien. Iets om later nog vaak aan terug te denken: samen aan de koffie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. omg daar ben ik ook bijna allemaal geweest!!
    Ben net terug van spanje en wij hadden heel goed weer en zijn ook naar barcelona en de montserrat geweest.
    Die beklimmen was wel ff doorzetten maar we zijn er toch geraakt.
    Echt een leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen

Follow
Made With Love By The Dutch Lady Designs